

شرکتهای نوپا در جهت رشد خود نیاز به خرید تجهیزات، اجاره دفاتر و استخدام کارکنان دارند. تقریباً در هر موردی برای انجام این کارها به سرمایه خارجی نیاز دارند. جذب سرمایه برای استارتاپ موضوعی هیجانانگیز و البته چالشبرانگیز در شرکتهای نوپا است. بنیانگذاران شرکتهای نوپا معمولا از سرمایهگذاران، وامها، کمکهای بلاعوض و سایر راههای جذب بودجه برای این کار استفاده میکنند.
این راهنمای مختصر خلاصهای است از آنچه که بنیانگذاران استارتآپ باید در مورد جمعآوری سرمایههای اولیه که برای راهاندازی شرکتشان حیاتی است بدانند.
اگر شما هم به دنبال راه حل های جذب سرمایه هستید تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.
چرا باید سرمایه جذب کرد؟
مقدار پول مورد نیاز برای رساندن یک استارتاپ به سمت سودآوری معمولاً فراتر از توانایی مؤسسان و دوستان و خانواده آنها برای تأمین مالی است. استارتاپ ها در اوایل دوره خود مانند نوزادانی هستند که به اندازه نیازشان نمیتوانند تامین مالی داشته باشند بنابراین جذب سرمایه به استارتآپها اجازه میدهد تا زنده بمانند و رشد کنند، در غیر این صورت ممکن است کسب و کار برای همیشه از بین برود.
تقریبا هر استارتاپی نیاز به استخدام کارکنان کلیدی، روابط عمومی، بازاریابی و فروش دارد. بنابراین، اکثر استارتآپها درصدد جذب سرمایه هستند. خبر خوب این است که سرمایهگذاران زیادی وجود دارند که از استارتاپهای خوب استقبال میکنند، و خبر بد این است که جمعآوری کمکهای مالی فرایندی دشوار است. فرآیند جمعآوری آن پول اغلب طولانی، سخت، پیچیده و منفجرکننده است. با این وجود، این مسیری است که تقریباً همه شرکتها و بنیانگذاران باید طی کنند، اما زمان مناسب برای انجام این کار حائز اهمیت است.
چه زمانی باید سرمایه جذب کرد؟
سرمایهگذاران تنها از ایدههای قانعکننده حاضر به حمایت هستند، وقتی متقاعد میشوند که تیم بنیانگذاران میتوانند چشمانداز خود را تحقق بخشند، و اینکه فرصت توصیفشده واقعی و به اندازه کافی بزرگ باشد.
مسئله دیگر این است برای قانعکردن سرمایهگذاران نمونه اولیه کافی نخواهد بود، آنها میخواهند بدانند که محصول مناسب بازار هست و تقاضای کافی برای آن وجود دارد یا خیر.
بنابراین، بنیانگذاران زمانی باید پول جمع کنند که بفهمند فرصت بازار چیست و مشتری چه کسی است. اگر شما جزو آن دسته بنیانگذارانی هستید که با توجه به این موارد میتوانید سرمایهگذاران را متقاعد کنید،به شما تبریک میگویم. اما برای بقیه، پیشنهاد میکنیم روی محصول خود کار کنند و با کاربران و مشتریان خود برای بهبود محصولات، در تعامل باشند.
چه مقدار سرمایه مورد نیاز است؟
در حالت ایدهآل، باید به اندازهای که برای رسیدن به سوددهی نیاز دارید، باید جذب سرمایه کرد تا مجبور به جذب مجدد سرمایهگذار و اقناع آن نشوید. اگر در این کار موفق شوید، نه تنها جمعآوری پول در آینده برای شما آسانتر خواهد بود، بلکه میتوانید در شرایط سخت اقتصادی نیز از کسب و کار خود حفاظت کنید. برخی استارتآپها به دوره بعدی جذب سرمایه نیاز دارند، مانند بعضی از تولیدیها، زیرا در ابتدای کار سرمایهگذار به اندازه مورد نیاز او نمیتواند اعتماد کند. هدف این استارتاپها باید جمعآوری سرمایه مورد نیاز برای رسیدن به نقطه عطف بعدی باشد، که معمولاً ۱۲ تا ۱۸ ماه بعد خواهد بود.
برای این مدت زمان به صورت تخمینی هزینه های مواد و نیروی کار و تجهیزات را برآورد کرده و به صورت طرح قابل بیان و به صورت شفاف برای سرمایهگذار ارائه میدهید.
گزینههای تامین مالی
بنیانگذاران استارتآپ باید مفاهیم اساسی پشت سرمایهگذاری ریسکپذیر را درک کنند. اگر همه اینها بسیار ساده بود و در یک پاراگراف توضیح داده میشد، خوب بود اما متأسفانه، مانند بسیاری از مسائل حقوقی، این امکانپذیر نیست. روشهای متعددی برای این کار وجود دارد مانند:
- وام بانکی
- کمکهای مالی دولتها
- موسسات و بنیادهای خیریه
- خانواده و دوستان
- سرمایهگذاری خطر پذیر
- سرمایه گذاران فرشته
- سرمایه گذاری جمعی
- شتابدهندهها
که در مقاله دیگرمان میتوانید از به طور مفصلتر راجع به روشهای جذب سرمایه قدیمی و جدید بخوانید.
ملاقات با سرمایه گذاران
در روز ملاقات با سرمایهگذار برخی نکات را به یاد داشته باشید. سرمایهگذاران صرف نظر از اینکه ایده شما چقدر عالی است، به ندرت در اولین جلسه، تصمیم به سرمایهگذاری میگیرند. بنابراین جلسات زیادی را رزرو کنید. به خاطر داشته باشید که سختترین قسمت، به دست آوردن اولین سرمایه است. به عبارت دیگر، تا حد امکان با سرمایهگذاران بیشتری ملاقات کنید، اما روی سرمایهگذارانی تمرکز کنید که احتمال بستهشدن قرارداد با آنها بیشتر است.
هنگام آمادهشدن برای ملاقات با سرمایهگذاران، باید چند قانون ساده را رعایت کنید. ابتدا، مطمئن شوید که مخاطبان خود را میشناسید. در مورد چیزی که دوست دارند روی آن سرمایهگذاری کنند تحقیق کنید و سعی کنید دلیل آن را بیابید. دوم، موضوع خود را به موارد ضروری متصل کنید. دلایل این که یک این محصول عالی است و امروزه یک نیاز است.در مرحله بعد به دقت به آنچه سرمایهگذار میگوید گوش دهید. اگر بتوانید سرمایهگذار را مجبور کنید که بیشتر از شما صحبت کند، احتمال معامله شما به شدت افزایش مییابد. در همین راستا، هر کاری که میتوانید برای ارتباط بهتر با سرمایهگذار انجام دهید.
زمانی که میخواهید سرمایهگذاران را برای سرمایهگذاری متقاعد کنید، معرفی تیم و ایده کسبوکار، با فن بیان مناسب و شیوه ارائه مطالب به صورت شفاف بسیار مطلوب خواهد بود. سرمایهگذاران به دنبال بنیانگذاران متقاعدکنندهای هستند که رویایی باورپذیر داشته باشند و تا آنجا که ممکن است شواهدی برای مستندسازی واقعیت آن رویا داشته باشند. در ادامه تلاش کنید تا در کارتان رویاها را به واقیعات تبدیل کنید تا به وعدههای خود وفادار باشید.
در طول جلسه سعی کنید تعادلی بین اعتماد به نفس و فروتنی داشته باشید. هرگز مغرور نشوید، از حالت تدافعی بپرهیزید، اما در عین حال یک تسلیمکننده نباشید. برای مقابله هوشمندانه آماده باشید، از آنچه که باور دارید دفاع کنید و صرف نظر از اینکه سرمایهگذار را در آن زمان متقاعد کنید یا نه، تأثیر خوبی به جا بگذارید و احتمالاً فرصتهای دیگری خواهید داشت.
در نهایت، مطمئن شوید که جلسه را بدون تلاش برای بستهشدن قرارداد ترک نمیکنید.
کلام آخر
جمعآوری کمک مالی یک کار ضروری و گاهی بسیار دشوار است که اکثر استارتآپ ها باید به طور دورهای با آن مواجه شوند. هدف یک بنیانگذار همیشه باید این باشد که در سریعترین زمان ممکن جذب سرمایه کند و امیدواریم این راهنما به بنیانگذاران کمک کند تا اولین دور تامین مالی خود را با موفقیت پیش ببرند. اغلب این کار تقریباً غیرممکن به نظر میرسد اما وقتی انجام میشود، به نظر میرسد که از یک کوه با شیب زیاد بالا رفتهاید.
آیا مطالب برایتان مفید بود؟
در بخش کامنتها منتظر پیامهایتان هستیم.